Sokan nincsenek tisztában alapvető fotózási fogalmakkal – ezzel nem lenne gond, az igazán ott van, amikor a fotós, de mondjuk inkább úgy, hogy a személy, aki fényképez, úgy gondolkodik, hogy „ott az automata mód, az majd elintézi”. Ez viszont rossz hozzáállás. Ha már van egy gépünk, próbáljuk meg a legjobbat kihozni belőle! Ez a leírás egyszeri, ám ha van rá igény, lehet belőle szokás is, akár. Az elején szeretném leszögezni: a magyarázatok és definiálások rendkívül egyszerűek, sokkal inkább a könnyebb megérthetőség, semmint a pontos műszaki kifejezések jellemzik.
ISO
A fotózásnál minden a fény körül mozog, sőt, leginkább akörül, hogy mennyi fényt kapjon a flim, vagy digitális gépek esetében az érzékelő. Az ISO egy nemzetközi szabvány; meghatározza, hogy a film (azaz jelen esetben gépünk érzékelője) mennyi fényt fog föl. Alacsonyabb ISO-értéknél sokkal kevesebb, nagyobb ISO-értéknél sokkal több fényt kap az érzékelő. Értelemszerűen, tűző napon a legkisebb ISO-értékkel tanácsos dolgozni, míg sötétebb, esetleg teljesen sötét helyen nagyobbal. Fontos megjegyezni, hogy – bár a komolyabb gépek esetében kevésbé – minél nagyobb az ISO, annál zajosabb képünk lesz, hiszen az érzékelő a sok fény hatására felhevül, és megjelenhetnek a képünkre nem illő zavaró foltocskák. Ez minden gépénél jelen van, csak az egyiknél észrevehetőbb, a másiknál kevésbé (általában ahogyan haladunk fölfelé az árlétrán, úgy csökken a zajmennyiség).
Ha egy kissé sötétebb helyen fotózunk, ahol esetleg szükséges lenne a rövidebb záridő (erről majd később), akkor érdemleges egy közepes ISO-étéket (100, 200) választani.
Blende
A blende ugyancsak fontos, képünk minőségét lényegesen befolyásoló opció, mely szintén az érzékelőre eső fény mennyiségét határozza meg, valamint általa beállíthatjuk a mélységélességet, melyet minden téma máshogy követel meg. A blende tulajdonképpen nem más, mint a fényképezőgépben található nyílás, melynek mérete változtatható. Egy makrófotónál érdemes tág blendenyílással dolgozni, míg egy tájkép készítésekor szűkebb blende javallott. A blendét F-fel jelölik, F/22-től egészen F/1,0-ig mozog, bár ezt gépe is válogatja. Minél szűkebb a blende, annál nagyobb az F szám, és annál részletesebb a képünk. Egy szűk blendenyílással készült képen a háttér is élesebb, míg a tágabb blendénél leginkább csak a kép közebe, vagy a fókuszált téma éles.
Éjszakai fotózásnál szintén fontos lehet a megfelelő blende. Szűkebb blendnénél a fix fényforrások (pl. egy utcai lámpa) rózsa alakot öltenek, nem pedig egy fénylő gömböt. Én személy szerint előbbit jobban kedvelem.
Fontos megjegyezni, hogy minél szűkebb blendével dolgozunk, annál nagyobb záridőre van szükségünk.
Záridő
De mi is az a záridő? Egyszerű: az exponáláó gomb megnyomása és a kép befejezése között eltelt idő, mikor is a gép a filmre (azaz jelen esetben az érzékelőre) engedi a fényt. Tehát a záridőről is elmondható, ami az ISO-ról valamint a blendéről: az érzékelőre jutó fény mennyiségét határozza meg. Minél hosszabb ideig exponálunk, annál több fényt kap képünk. A záridő általában nagyon rövid, sokszor egy másodperc alatti, de vannak olyan helyzetek (például éjszaka egy városban) ahol szükséges a hosszú, esetenként akár tizenöt másodperces(!) is. Ezt minden gép máshogy válogatja, de egy komolyabb gép 1/2500-tól egészen 33 másodpercig is képes exponálni.
Rövidebb záridővel dermedt (az éppen zuhanó vízcseppek megmerevednek, a gyorsan haladó sportautó megáll, az éppen repkedő lepke szintén), hosszabb záridővel pedig dinamikusabb, de akár bemozdult, homályos képeket érhetünk el. Hosszabb záridőnél éppen ezért javallott állványt használni, hiszen hosszú másodpercekig képtelenség miliméter pontossággal tartani egy több száz grammos készüléket. (Mókásnak hangzik, de egy kb. 350 grammos készülék, tizenöt másodpercen keresztül, úgy, hogy levegőt sem lehet venni – bizony nehéznek tűnik.)
Shamalt
2006. szeptember 01. — 17:45:28
alapozóknak, ismerkedőknek jó lesz 🙂
Mefi
2006. szeptember 01. — 17:54:16
Persze, ez is a célja. Megaztán a fotózás olyan, hogy miután ismered az alapokat, tudnod kell felismerni, hogy ide mekkora záridő, milyen blende meg ISO kell, stb.
Noctlown
2006. szeptember 01. — 18:38:30
Jó lett a cikked, képekkel pofásabb lenne.
Gazala
2006. szeptember 01. — 18:45:28
[re=16350]Mefi[/re]: koszonom, legalabb mar megertem a fotos beszelgeteseket.
Mefi
2006. szeptember 01. — 18:51:15
[re=16353]Noctlown[/re]: tudom, csak nemigazán volt megfelelő fotóm, másét pedig nem szerettem volna fölhasználni. Mindenesetre köszi. 🙂
[re=16356]Gazala[/re]: nincs mit. 🙂
tiny
2006. szeptember 01. — 19:18:29
Mefi fotósulija 1. rész. 🙂
Én nem olvastam végig, mert őő lusta voltam 😛 Viszont a végéhez hozzátenném, hogy 2 másodpercig is lehetetlen tartani egy gépet, ha nagyon messzi dologról próbálsz fotót csinálni. (persze logikus, csak annak aki esetleg vitatkozik az állvánnyal :] )
szecska
2006. szeptember 01. — 19:27:54
Ha már itt tartunk, akkor jöhetne a reciprok szabály… vagy ez Fotósuli 2-ben várható? 🙂
moikboy
2006. szeptember 01. — 19:52:38
Nagyszerű, de azért pár helyen kiegészíteném:
– blende lamellái (ezért vannak rekeszelésnél a fényforrásoknak csillag alakjuk – ezt írtad is)
– blende-sor (rosszul írtad, 1.4 a legtágabb állás, (gyökkettő hatványsora))
– blende és záridő kombinációja, azaz ha egy fokozatot zársz a blendén, és egyet növelsz a záridőn, akkor azonos fénymennyiség jut át az objektíven
meg persze az alapok mint a camera obscura stb.
Mefi
2006. szeptember 01. — 20:01:29
Igen, a fordított-elvet megakartam említeni, valamint a blende-záridő megfelelő arányát is. Sebaj, majd legközelebb.
Az 1,4-ért elnézést, én 1,2-re emlékeztem (látszik, hogy nem vagyok egy matekzseni).
moikboy
2006. szeptember 01. — 20:16:08
Abban remélem lesz mélységélesség, keresőfajták (lefedettség stb.) meg az objektívek fokusztávolsága is.
smv
2006. szeptember 01. — 20:53:51
Azt hittem, hogy a leírás “fotózási tippeket” fog tartalmazni. 😀
Noctlown
2006. szeptember 01. — 21:10:22
majd a másodikban 😉
kobak
2006. szeptember 01. — 21:21:54
Szépen összegyüjtötted az alapokat. Most már várja mindenki a folytatást. 😀
l3v3e
2006. szeptember 01. — 21:57:35
Érdekes 🙂 Kár hogy sosem fotóztam sokat… de tényleg jól összefoglaltad.
gyulus
2006. szeptember 02. — 10:28:50
“blende és záridő kombinációja, azaz ha egy fokozatot zársz a blendén, és egyet növelsz a záridőn, akkor azonos fénymennyiség jut át az objektíven”
Ne hagyjuk ki ebből, hogy az ISO érték is ide tartozik: ha 1 egységgel növeljük az ISO értékét, pl. 100-ról 200-ra, akkor nagyjából ugyanazt csináltuk, mintha egyet növeltünk volna a blendén, vagy egyet emeltünk volna a záridőn. Tehát ez a három tulajdonság szorosan egybe tartozik.
Mefi
2006. szeptember 02. — 21:44:16
[re=16378]Noctlown[/re]:[re=16379]kobak[/re]: hamarosan kérem, hamarosan. 🙂
[re=16388]gyulus[/re]: persze, ezt próbáltam éreztetni, valamint ezért ezzel a hárommal kezdtem.
jpeti
2009. január 24. — 15:22:10
kezdőknek jó a cikk, de sok hiba (najó: baki) van benne.
egyrészt mindenki rosszul tudja, a legnagyobb rekesz az az f1.0. ennél nagyobb csak matematikailag jöhet ki, mert az azt jelentené, hogy több fény jön ki rajta mint amennyi bemegy. f22-nél is van bőven kisebb tele-obiknál, van olyan optikám, ahol a legkisebb rekesz f45.
a következő kukacoskodás, de a záridő az nem pont a gomb lenyomása és a kép elkészülte közötti idő, slrnél legalábbis. nem mintha nem lenne mindegy, csak szerencsésebb azt mondani, hogy ennyi ideig érkezik a fény az érzékelőre, pont.
az iso nem határozza meg az érzékelőre (filmre) jutó fény mennyiségét, semmi köze hozzá, az iso az ami a “neve”: érzékenység. mennyire érzékeny censor (vagy film) adott mennyiségű fényre, kvázi, mekkora hatással van rá.
és, amennyire tudom, a digitális érzékelők nem a meleg miatt zajosodnak (mert eszerint nyáron több zajos képet csinálunk….?), hanem mert a digitális érzékelőknek van egy fix alapérzékenységük, az iso-növelés pedig csak egy “sima” jel-erősítés. ami meg ugye zajjal jár.
jpeti
2009. január 24. — 15:59:43
kicsit megkésett a komment látom. hoppá.
Tamás
2009. február 08. — 19:16:37
időutazás
Helytelen!
2009. február 12. — 14:11:45
“Alacsonyabb ISO-értéknél sokkal kevesebb, nagyobb ISO-értéknél sokkal több fényt kap az érzékelő.”
A film/érzékelő annyi fényt kap, amennyit a rekesz és a zárszerkezet mennyiségben és időben beenged.
Oltári nagy sületlenség azt állítani, hogy nagyobb ISO értéknél több fény kap az érzékelő.
“minél nagyobb az ISO, annál zajosabb képünk lesz, hiszen az érzékelő a sok fény hatására felhevül”
Ez is micsoda marhaság!
Ha ez így lenne, akkor 1/8000 mp-nél nem is lenne zajos egy kép…
“A blendét F-fel jelölik, F/22-től egészen F/1,2-ig mozog, bár ezt gépe is válogatja”
valamint a hozzászólásokban: jpeti-tól:
“egyrészt a legnagyobb rekesz az az f1.0. ennél nagyobb csak matematikailag jöhet ki, ”
Húha, akkor vélhetően a Leica Noctilux 50mm/f0.95 csak a mesében létezik
Legyetek már egy kicsit tájékozottabbak!
“De mi is az a záridő? Egyszerű: az exponáló gomb megnyomása és a kép befejezése között eltelt idő, ”
Újabb tévedés. Szép is lenne, ha a záridőt onnan számolnák, amikor valaki megnyomja a gombot.
Shutterlag-ról ezek szerint nem hallott a kedves szerző.
A záridő a film (vagy szenzor) exponálási ideje. Slussz.
Ha ebbe belevenné bárki is a kioldási késlekedést, elég rusnya alexponált képek lennének.
Tovább nem is olvasom, ez valami botrányos.
Nem azért, mert a szerző kb. annyit ért a fotózáshoz, mint tamagocsi a gyerekszüléshez, hanem azért, mert nagy arccal úgy kezdi, hogy “Sokan nincsenek tisztában alapvető fotózással kapcsolatos fogalmakkal – ezzel nem lenne gond, az igazán ott van, amikor a fotós, de mondjuk inkább úgy, hogy a személy, aki fényképez, úgy gondolkodik, hogy „ott az automata mód, az majd elintézi”. “, ennek ellenére teljesen nyilvánvaló, hogy szegény szerző sincs tisztában a fogalmakkal, ráadásul még le is írja a butaságait.
Kedves Mefi!
Azt javaslom, előbb tanulj, aztán taníts…
Kíváncsi vagyok, van-e akkora önkritikád, hogy nem moderálod ki a hozzászólást.
Mefi
2009. február 12. — 21:51:48
[re=57381]Helytelen![/re]: képzeld van, mert amikor ezt a bejegyzést évekkel ezelőtt írtam, segített embereknek megérteni dolgokat. Az hogy te vagy A Profi Fotós, aki névtelenül felvilágosítja a népet, nem igazán mozgatja meg a törlésgombra vágyó fantáziámat. Tudod az ilyen emberek azok, akiktől ha segítséget kérnek, valószínűleg csak leereszkedően tud reagálni. Ha meg tőlem valaki segítséget kér, nem állok neki a matematikai bizonyításokat részletezni vagy a fotográfia történelmét bemutatni, hanem azt mondom hogy ezt és ezt csináld így és úgy.
Nem azért leszel jó fotós, mert tudod hogy van F/0,95 fényerejű objektív.
Máskülönben én mielőtt hozzászólok hogy mikori a bejegyzés, valamint utánajárok a háttérnek. Ha te ezeket megtetted volna, tudnád hogy nem akartam okoskodni, többen kértek egy hasonló írást, megszületett, és kész.
Írjál könyvet, aztán majd írok róla kritikát.
Én nem tudom amúgy, 2009-ben is divatos még névtelenül okoskodni?
ZsuKov
2009. február 12. — 21:54:58
[re=57381]Helytelen![/re]: te egy pénisz vagy, sajnálom 🙁
Mefi
2009. február 12. — 21:57:43
[re=57381]Helytelen![/re]: ja, és máskülönben egy kezdőnek, mint például én voltam három éve, aki azt sem tudja mi az az ISO, vagy a záridő, biztosan jót fog tenni ha elkezdesz a shutter lagról beszélni… Te hogy tanultál meg írni? Eléd raktak egy ötszáz oldalas könyvet, hogy olvasd el, ha nem megy így jártál, vagy valaki buta módon elmagyarázta, hogy a lyuk az ly-nal van írva, lényegtelen miért? Ugye, hogy ugye.
Balázs Norbert
2009. február 28. — 22:44:29
Én Örültem a témának. és várom a folytatást. Ha megoldható akkor csak egy mailt, hogy hol folytatod az okítást. Én teljesen kezdő vagyok és nagyon örülők ezeknek az írásoknak. Email :06706161249@vodafone.hu
Előre is köszönöm
Geneziah
2009. március 21. — 09:21:36
hát az agyam eldobom…. egyrészt: Mefi! nekem tetszik az okítás, és tényleg tanultam új dolgokat.
MÁSRÉSZT: “helytelen!”, te kis nyomorult. Mutass fel valamit! Ne kritizálj, hanem írj valami használhatót! Túl sokra nem mentünk a hozzászólásoddal. OK… gratulálok: leírtad, hogy mi nem “korrekt”… és? hol van az, hogy minek kéne ott lennie? Tudnám értékelni, ha inkább építő jellegű kritikát jelentetnél meg. Ha az nem megy a nagy arcod miatt, akkor inkább a csendet javaslom.
Szép napot mindenkinek!
Anika
2009. június 22. — 20:24:37
…Mefi..
…szerintem jó ötlet,hogy a blogodon elindítottad ezt a fotósulit…
…én is kezdő lennék,és szintén várom a folytatást…:)
…sajnos előfordul,hogy “homokszem kerül a gépezetbe”…nem volt emberi gesztus ilyen hangvételű kommentet írni…(lásd fentebb…)
…hiba van az írásban?…na bumm..én pl nem vizsgázom belőle,és ha nem sikerül az általam készített kép,az nem az itt olvasott “bakik”miatt van…:D
…építő jellegű kritikákkal és észrevételekkel egész jó kis gyűjtemény lesz itt…
…köszönöm a figyelmet…
Mefi
2009. június 23. — 22:21:13
[re=57760]Balázs Norbert[/re], [re=58298]Geneziah[/re], [re=60324]Anika[/re]: örülök, ha tetszett!
goffry
2009. július 04. — 22:20:24
Fotózással most ismerkedőként olvastam a “tanítást”, tényleg mindent érthetően leírsz ezzel nincs is gond.
A hozzászólásokat olvasva viszont elgondolkodtam.
Sajnos Te is azon emberek közé tartozol, aki támadásba menekül az igazság elől.
Laikusként csak a záridő magyarázása ütötte meg a fülem, aztán láttam Helytelen! hozzászólását, és nem értettem miért esel(tek) neki, ahelyett, hogy azt mondanád:
“Igazad van, kijavítom”
Ennyire legyünk már tényszerűek, az ISO érzékenységet és záridőt illetőleg !
…ha már egyszer “Fotósuli” -ról van szó
Az F számok és Shutterlag feszegetése – mondjuk már tényleg szőrszálhasogatás.
Amíg védekeztél és támadtál – válaszoltál Helytelennek , addig simán editálhattad volna a blogod !
Akkora dolog átfogalmazni azt a két mondatot ?
Nem értelek….te csak tanítasz de nem vagy hajlandó tanulni ?
Üdv.
Zsazsa
2011. február 16. — 14:21:06
Én megértettem belőle amire rákerestem… aki jobban bele akar menni, az úgyis utánanéz. Tipikus magyarok… ez első bekezdésben elmondta, hogy ezt az írást sokkal inkább a könnyebb megérthetőség, semmint a pontos műszaki kifejezések jellemzik. Köszönöm, amire kíváncsi voltam én megértettem.
Löpapp
2011. április 07. — 21:39:10
[re=6063549]Zsazsa[/re]:
Zsazsának +1!
Digger
2013. július 09. — 22:04:49
Szia Mefi!
Köszi az okítást! Nekem tetszik!
Szia Helytelen!
Köszi a javítást! Tőled is van mit tanulni!
Viszont a stílusod csapnivaló! Mondhatnám úgy is, hogy xxxx vagy!
Inkább én moderáltam magam!